مطالب مرتبط:
احتمال حضور مصطفی زمانی در سریال موسی (ع)

احتمال حضور مصطفی زمانی در سریال موسی (ع)

خبرگزاری صبا: جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون، در خصوص ساخت سریال «موسی (ع)» گفت: سریال تلویزیونی «موسی (ع)» سریالی پرخرج و هزینه بر است که تا امروز نتوانستیم مراحل تولید آن را آغاز کنیم؛ اما با توجه به قولی که تلویزیون داده، قرار است از سال ۹۷ کار را ...

سینمای دفاع مقدس در آینه جشنواره فجر + فیلم

سینمای دفاع مقدس در آینه جشنواره فجر + فیلم

وزیر کشور:اگر ماهواره باشد مردم هیچگاه تلویزیون روشن نمی کنند/به دنبال قلع و قمع فضای مجازی نیستیم

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست اعضای شورای اجتماعی کشور افزود: در جلسه ای که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد تاکید ایشان بر ساماندهی فضای مجازی بود.وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد ما به عنوان حکومت موظف به افزایش دردها و رنج ها نیستیم و باید نش ...

رشد صنعت اپلیکیشن در ایران

رشد صنعت اپلیکیشن در ایران

حدود ۱۹ هزار تیم برنامه‌نویس اپلیکیشن در ایران وجود دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، گسترش صنایع فناوری ارتباطات و اشتغال‌زایی در محیط فناوری اطلاعات از مهم‌ترین راه‌های رونق اقتصاد ایران است. رشد چشمگیر صنعت برنامه‌های موبایل در کشور، سهم قابل توجه ...

سرلشکر قاسم سلیمانی:برخی صحنه های به وقت شام صددرصد مطابق با واقعیت است/ از طرف همه مجاهدین از حاتمی کیا تشکر می کنم

به گزارش فارس، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه  پس از مشاهده فیلم «به وقت شام» طی سخنانی اظهار داشت: اولاً واقعا باید از آقای حاتمی‌کیا تشکر کنم که خط‌شکنی کردند، یک کار بسیار ارزشمندی را انجام دادند. ایشان با هنرمندی خاصی توانستند در واقع گ ...

حضور خانواده های نگران سرنشیننان هواپیما در دامنه ارتفاعات دنا +فیلم

تعدادی از خانواده‌های نگران سرنشینان هواپیمای سانحه دیده در دامنه ارتفاعات دنا حضور پیدا کردند.به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، یکی از اعضای خانواده‌های سرنشینان هواپیمای سانحه دیده می گوید فرد ...

برنامه وزارت بهداشت برای ایجاد 150 خوابگاه دانشجویی

معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم ۱۵۰ خوابگاه ۴۰۰ نفره در مجموع با ظرفیت ۶۰ هزار نفر، احداث کنیم که البته برای این کار به طور میانگین باید برای هر منطقه، ۱۵ مناقصه انجام دهیم که اگر این مهم ...

مدیر رادیو ایران تغییر می کند/ بازنشستگی بهنام احمدپور

به گزارش خبرنگار مهر، در تغییرات جدید این روزها در معاونت صدای سازمان صدا و سیما، بهنام احمدپور مبارکه به دلیل بازنشستگی از رادیو ایران می رود و طبق آخرین خبرها قرار است محمدجعفر محمدزاده که زمانی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بود این مسئولیت را بر عهده بگیرد. ...

پیش فروش تازه ترین فیلم مجید مجیدی آغاز شد

پیش فروش تازه ترین فیلم مجید مجیدی آغاز شد

به گزارش جهان نیوز، پیش فروش بلیت اینترنتی فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی آغاز شد.  این فیلم در سه سالن کورش، اطلس مشهد و سینما ونوس قم پیش فروش  اینترنتی خود را آغاز کرده است.  در خلاصه داستان فیلم آمده است: این فیلم در ستایش عشق ...

فیلم های سینمایی تلویزیون در روز شهادت حضرت زهرا(س)

به گزارش مشرق - فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «بوسیدن روی ماه»، «زخم شانه حوا»، «پنجره»، «خاکستر نشین»، «گل برفی و راز بادبزن»، «سبز به رنگ زمرد»، «شیار 143»، «تیک تاک»، «سرخ به رنگ عقیق»، «فرار از جهنم»، «هیهات»، «باجه تلفن»، «دو جر ...

شعرخوانی سید محمدجواد شرافت در چهاردهمین محفل شعر «قرار»+فیلم

شعرخوانی سید محمدجواد شرافت در چهاردهمین محفل شعر «قرار»+فیلم

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، چهاردهمین محفل شاعرانه «قرار» با حضور سید محمدجواد شرافت، فضه سادات حسینی ، مجید لشگری و حسین صیامی برگزار شد.در ادامه اشعار خوانده شده توسط سید محمدجواد شرافت در این محفل را باهم می خوانیم:این غزل د ...

کنترل مزاحمت های تبلیغاتی کسب و کارها با تدوین مصوبه ای جدید!

مطلب کنترل مزاحمت های تبلیغاتی کسب و کارها با تدوین مصوبه ای جدید! برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ برای کنترل مزاحمت های تبلیغاتی ، سازمان تنظیم مقررات و ار ...

چرا فیلمی درباره حضرت فاطمه(س) ساخته نشده ؟

خبرگزاری ایسنا: انسیه شاه حسینی معتقد است اگر نهادهایی مثل وزارت ارشاد که بودجه در اختیارشان است از ساخت فیلمی درباره حضرت زهرا (س) حمایت کنند، فیلمسازان برای ساخت آن صف خواهند کشید و اگر اعتدال پیش بگیریم هیچ مشک ...

چالش رنگی ۱ اسفند – روز برنامه ریزی برای آخرین ماه سال

چالش رنگی ۱ اسفند – روز برنامه ریزی برای آخرین ماه سال

خب رسما به آخرین ماه سال رسیدیم و امروز اولین روز از آخرین ماه سال هست و بهتره که یه تکونی به خودمون بدیم و نگاهی به برنامه ها و کارها و هدف هایی که اول سال برای خودمون نوشتیم بکنیم ...

رایزنی روسای جمهور لبنان و عراق درباره روابط دوجانبه

رایزنی روسای جمهور لبنان و عراق درباره روابط دوجانبه

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، فواد معصوم رئیس جمهور عراق در کنفرانسی مطبوعاتی پس از دیدار با ژنرال میشل عون همتای لبنانی خود در شهر بغداد گفت: روابط بین عراق و لبنان تاریخی است و به هزاران سال پیش بازمی گردد. ...

قاسمی: برنامه موشکی ایران دفاعی و بازدارنده است/ ادعای ارسال موشک به یمن کذب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سخنگوی وزارت امور خارجه، ابراز نگرانی وزرای خارجه فرانسه و انگلستان از برنامه دفاع موشکی ایران را موضوعی بی دلیل و بدون هرگونه توجیه منطقی خواند. بهرام قاسمی اظهار کرد: همان طور که بارها اعلام ...

تأملاتی در رسیدگی داوری در جشنواره فیلم فجر

تأملاتی درباره رویه های داوری جشنواره فیلم فجر

نویسنده معمولا در جشنواره ها از جمله جشنواره فیلم قاضی. این روند مرسوم و پذیرفته شده است که این چیزی است که هیئت داوران از جشنواره ... جرم و در نتیجه از شش-هفت نفر که معدل بینش و طلا و مطالعه و احساس و سیاهی از Zhongshan در انتخاب تعداد کمی از نامزد و برنده از بین بیست و اندی فیلم می رساند. طبیعی است که اختلاف نظرهای زیادی هم بین این معدل با صدها صاحب نظر دیگر باشد. بنابراین، این که گفته شود چرا فلان فیلم که از نظر من خیلی بهتر از برگزیدگان داورها بود انتخاب نشد، چندان منطقی نیست، چرا که بین همین ما صدها نفر خارج از گود داوری هم ده جور اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد که به یک فصل مشترک کامل در نهایت نمی رسد. این فقط درباره جشنواره فیلم فجر هم نیست. در جشنواره های خارجی هم همین طور است؛ هم در بین صاحب نظران خارجی و هم در بین ما سینمادوستان ایرانی که اخبار و نتایج داوری مثلا جشنواره کن و برلین و ونیز را دنبال می کنیم و یا رقابت های آکادمی اسکار را به نظاره می نشینیم، ده گونه اختلاف نظر با حاصل رای نهایی داریم. به هر حال این بخشی از قواعد بازی ناگزیر در رقابت های فرهنگی و هنری است. اما و صد اما...در ماجرای داوری های اخیر جشنواره فیلم فجر فضاهایی شکل گرفت که فارغ از نتیجه و نظر داوران، قابل تأمل بود. این فضاها در گفت و گوی دو نفر از هیات داوران با برنامه هفت شفافیت بیش تر یافت. ضمن سپاس از این شفاف سازی، چند نکته در این باره قابل طرح است. یکی از دوستان داور ابراز داشته بود: «اهدای دو سیمرغ در جشنواره ما مسبوق به سابقه است. دوست داشتیم دو جایزه بدهیم به فیلمسازانی که یکی در سنگرهای جنگ زمینی و یکی در آسمان زحمت کشیده بودند. دوست داشتیم که دو فیلمساز از دو نسل متفاوت را روی صحنه کنار هم ببینیم تا نشان بدهیم که سینمای ایران چقدر یکدست و همدل است. » این که اهدای دو سیمرغ در جشنواره فجر مسبوق به سابقه است؛ خب سابقه غلطی است. حتی به نظر می رسد با آیین نامه جشنواره فجر هم ناسازگار باشد. نمی توان دو جایزه هم ارز به دو نفر در یک رشته داد. بله؛ گاهی است که یک جایزه واحد را بین چند نفر مشترکا اهدا می کنند. اما آن چه دوستان می گویند و انجام دادند، این نیست. این دو جایزه خودش بیش از آن که موجب همدلی شود، خواسته یا ناخواسته این تداعی را می کند که یکی شان جایزه سینمایی است و دیگری جایزه مصلحتی؛ و همین اتفاقا فضا را مشوه تر و پرتشویش تر می سازد. نمی دانم پرخاشگری پرپیامد حاتمی کیا در آن شب ناشی از جلوه گری های همیشگی اش در جشنواره بود یا اعتراض به فلان منتقد که چرا گفته فیلمش کمدی است یا این که اثرش را ارگانی نامیده اند و یا هر چیز دیگر؛ اما همین دو سیمرغی شدن عنوان بهترین کارگردان، این احتمال را در بین گمانه زنی های خیلی از نویسنده ها پیش آورده که یکی دیگر از دلایل پرخاشگری نامبرده باشد. ضمن آن که اصولا به هیات داوران چه ربطی دارد که بخواهند نشان دهند سینمای ایران چقدر همدل است یا نیست یا  آدم هایش پدر و پسروار کنار هم می ایستند یا نمی ایستند؟ هیات داوران کارش معرفی بهترین ها بر مبنای معیارهای سینمایی است؛ نه تالیف القلوب. این دومی کار مدیران صنفی و دولتی سینمایی است، نه داورها. این هم که دو فیلم را واجد دو سیمرغ بر مبنای ارزش یکسان سینمایی دانسته اند باز کار ناصوابی است. اصلا فلسفه فرد بودن تعداد اعضای هیات داوری همین است که اگر دو دسته زوج از داورها نظرشان روی دو عنوان ثابت باشد، نفر آخر با رای خودش این ثبات و رکود را بشکند و رای را متمایل به یک عنوان سازد. در جایی دیگر از آن مصاحبه عنوان شده است: «{از طرف برخی داورها پیشنهاد شده بود که} همه فیلم هایی که وارد جشنواره می شوند کاندیدا هستند و این ۲۲ فیلم همگی خوبند، نیاز به معرفی کاندید ندارد و می توان مستقیما برگزیده را انتخاب کرد.» خوشبختانه این پیشنهاد مورد پذیرش دبیر جشنواره قرار نگرفته است. آخر این که همه ۲۲ فیلم نامزد هستند، دیگر چه صیغه ای است؟ مگر می شود ۲۲ فیلم از هر لحاظ چنان کیفیت خوبی داشته باشند که همگی در همه رشته ها نامزد باشند؟ این که داوری تعبیر به کار دشواری شده است ناشی از سختی انتخاب بین خوب تر و خوب و بد و بدتر است. وگرنه این که همه عناوین را در همه رشته ها نامزد کنیم و هر جا هم «دوست داشته باشیم» دو تا دو تا سیمرغ بدهیم تا کسی ازمان نرنجد و  در پی ترویج همدلی و این جور تعابیر باشیم، دیگر از معنای داوری چیزی باقی می ماند؟ اما بدترین بخش مصاحبه این جا بود که در علت جویی کاندیدا نشدن لاتاری در هیچ رشته ای فرمودند: «لاتاری آزارمان داد. قصه و تِم فیلم، همه هیئت داوران را آزار داد. در «لاتاری» مُنجی فرض می کند ریشه مشکلات بیرون از کشور است، در حالی ریشه داخلی است... فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، تدوین و... باید در خدمت کارگردان باشد و اگر نباشد بهترین کارگردانی و نورپردازی ها اشتباه است. فیلمسازی کار تیمی است و خوبی ها برای همه تقسیم می شود، اما اگر بدی باشد فقط و فقط به کارگردان برمی گردد. سختی کار کارگردان همین است و وقتی کلیت فیلم مورد پسند نیست، در تمام بخش های فنی هم دچار ایراد است.» نگارنده هم فیلم لاتاری را دوست ندارد. در فهرست برگزیدگانش هم که به زودی در ماهنامه فیلم در کنار بقیه منتقدان این نشریه درج خواهد شد، به جز یک رشته (بهترین بازیگر مرد مکمل) مورد دیگری از این فیلم انتخاب نکرده است. اما این هیچ ربطی به این که محتوای این فیلم چقدر با عقاید فرهنگی یا سیاسی نگارنده همساز است یا نه ندارد. این که داوران محترم دارند درباره محتوای فیلم نظر می دهند و آن را به بضاعت های فنی اثر سرایت می دهند، یک سم مهلک در بحث ارزیابی های سینمایی محسوب می شود.  فرقی نمی کند محتوای فیلم، مورد پسند جناح الف باشد یا جناح ب، بنیادگرایانه باشد یا روشنفکرانه، تلخ باشد یا شیرین...محتوای فیلم را شورای ارزیابی اداره کل نظارت و ارزشیابی درباره اش نظر می دهد و مجوزش را صادر می کند (یا نمی کند) و به هیات داوران جشنواره فیلم فجر اصولا ربطی ندارد خود را وارد این جور فضاها سازد. اگر هم قرار بر نظر درباره درونمایه است، داور می تواند آن را با توجه به این که چقدر با ساختار اثر ارتباط ارگانیک دارد یا نه ارزیابی کند؛ نه آن که در مقام یک مصلح اجتماعی و صاحب نظر سیاسی، درباره این که  فیلمی ریشه های مشکلات کشور را کجا جست و جو کرده است نظر دهد و بر این اساس به فیلمی رای دهد یا ندهد. نتایج داوری یک جشنواره طبق قواعد بازی جشنواره ها، امری است پذیرفته شده و جنجال بر سر آن، غیرحرفه ای بودن جنجال پردازان را نشان می دهد. اما اعمال شیوه های غیراستاندارد در داوری و بیان رسمی آن، بحثی دیگر است که اگر واکنش جدی به آن نشان داده نشود، تبدیل به رویه می شود و پیامدهای نامطلوبی به جا خواهد گذاشت.