مطالب مرتبط:
تسلیت وزیر فرهنگ در پی سانحه سقوط هواپیما

تسلیت وزیر فرهنگ در پی سانحه سقوط هواپیما

به گزارش جهان نیوز، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی درگذشت جمعی از هموطنان را در پی سانحه سقوط هواپیمایی تسلیت گفت. متن پیام صالحی به این شرح است: «انالله و اناالیه راجعون جان باختن مظلومانه عده ای از هموطنان عزیزمان در پی سانحه سقوط هواپیمای م ...

صدور مجوز انتشار‌ ۶۴ رسانه مکتوب و الکترونیک/تذکر به روزنامه‌های بهار، جهان‌صنعت و هفته‌نامه ۹دی

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات از صدور مجوز انتشار‌ ۶۴ رسانه مکتوب و الکترونیک در جلسه امروز این هیات خبر داد. به گزارش ایلنا، سیدعلاالدین ظهوریان گفت: در جلسه مورخ ۳ ...

موسایی: دعوت از ناشران معتبر آلمان و فرانسه برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران

ساعت: 16:19 منتشر شده در مورخ: 1396/11/30 شناسه خبر: 1316015 مدیر کمیته ناشران خارجی سی و یکمین نمایشگاه ک ...

«لوور کوچک» به تهران رسید

«لوور کوچک» به تهران رسید

خبرگزاری ایسنا: شب گذشته - یکشنبه ۲۹ بهمن - ، ۵۶ اثر تاریخی موزه‌ی لوور برای برگزاری نمایشگاه "گنجینه‌هایی از مجموعه‌ی ملی فرانسه" با عنوان "موزه‌ی لوور در تهران " از فرانسه همراه با کارشناسانِ این موزه، به فرودگاه امام وارد و در امنیت کامل به موزه‌ی م ...

چرا فیلمی درباره حضرت فاطمه(س) ساخته نشده ؟

خبرگزاری ایسنا: انسیه شاه حسینی معتقد است اگر نهادهایی مثل وزارت ارشاد که بودجه در اختیارشان است از ساخت فیلمی درباره حضرت زهرا (س) حمایت کنند، فیلمسازان برای ساخت آن صف خواهند کشید و اگر اعتدال پیش بگیریم هیچ مشک ...

جزییات ثبت آثار در کتابخانه ویدیویی جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد/ مهلت تا ۱۰ اسفند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتابخانه ویدیویی (Video Library) یکی از خدمات مهمی است که جشنواره‌های معتبر فیلم در جهان به مهمانان خاص از جمله پخش کنندگان بین‌المللی، خریداران، مدیران جشنواره‌ها و مهمانان بازار فیلم ارایه می‌دهند و از همین رو جشنواره جه ...

۱۵ سالن به سینماهای حوزه هنری در اصفهان اضافه می شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمود کاظمی مدیر عامل این موسسه گفت: سینما فرهنگ میمه (1 پرده نمایش)، سینما ساحل (9 پرده نمایش)، سینما یاسمن شاهین شهر (1 پرده نمایش)، سینما خانواده اصفهان (1 پرده نمایش)، سینما بهمن اصفهان (1 پرده نمایش)، سینما آزادی اصفهان ...

عکس قدیمی خواننده سرشناس پاپ و ناصر عبداللهی

عکس قدیمی خواننده سرشناس پاپ و ناصر عبداللهی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امید حاجیلی خواننده و نوازنده، تصویری از خود در کنار زنده یاد ناصر عبداللهی‌ را در اینستاگرام منتشر کرد و ناراحتی خود را نسبت به اتفاقات تلخ رخ داده در روزهای اخیر بیان کرد. این هنرمند نوشت: میگم ناصر: یه جورایی خوش به حالت نیستی، ...

فیلم هندی مجیدی را با گلزار تماشا کنید

فیلم هندی مجیدی را با گلزار تماشا کنید

توضیحات مجیدی درباره اکران نشدن فیلم جدیدش

مجید مجیدی پیش از آغاز نمایش فیلم با اشاره به حادثه سقوط هواپیمایی تهران یاسوج گفت: امروز هموطنان بسیاری داغدار سانحه  سقوط هواپیمای تهران - یاسوج هستند و من به آنها تسلیت می‌گویم  و خودمان را در غم آنها شریک می دانیم. وی ب ...

خالق «گهواره مردگان» راوی «هشت پیانیست» شد

خالق «گهواره مردگان» راوی «هشت پیانیست» شد

اثر داستانی تازه‌ای از مهدی بهرامی با عنوان «هشت پیانیست» به زیر چاپ رفت. به گزارش خبرنگار مهر، اثر داستانی تازه‌ای از مهدی بهرامی ب ...

«به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است

«به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، طاهر پیشوایی 29 اسفند 1357 درست روز سال تحویل در روستای ترک آباد شهرستان اردکان به دنیا آمد و اکنون مقیم یزد است. پیشوایی، فارغ‌التحصیل صدابرداری از دانشکده صدا و سیما، فارغ‌التحصیل مه ...

«تنگه ابوقریب»، «به وقت شام» و «لاتاری» آثار برتر مجمع منتقدان سینمای انقلاب

جشنواره سی و ششم در آینده با بایکوت «لاتاری» به یاد خواهد آمدسه فیلم «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام» و «لاتاری» آثار برتر در نظرسنجی «مجمع منتقدان سینمای انقلاب» انتخاب شدند. به گزارش شمانیوز:  «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» طبق رس ...

سینمای ایران وارد بورس می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : محمد مهدی حیدریان از تأسیس صندوق‌های ویژه در بورس برای سرمایه گذاری در سینماخبر داد. به گزارش ایلنا، محمد مهدی حیدریان با اشاره به لزوم جهانی شدن سینمای ایران گفت: جهانی شدن سینمای ایران امروز ...

نامزدهای جشنواره فیلم فجر معرفی شدند / درخشش فیلم های حاتمی کیا، سیدی، معادی، توکلی و شعیبی / غافلگیری های جشنواره چه بود؟

نامزدهای جشنواره فیلم فجر معرفی شدند / درخشش فیلم های حاتمی کیا، سیدی، معادی، توکلی و شعیبی / غافلگیری های جشنواره چه بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نامزدهای سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. به گزارش «انتخاب»، شامگاه شنبه 21 بهمن ماه هیات داوران جشنواره سی و ششم فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت (سینمای رس ...

آغاز رای گیری نهایی جوایز سینمایی اسکار

آغاز رای گیری نهایی جوایز سینمایی اسکار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مهلت یک هفته‌ای اعضای آکادمی اسکار برای رای‌دهی و انتخاب برندگان نهایی نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار آغاز شد. به گزارش ایسنا به نقل از سایت رسمی جوایز سینمایی اسکار، مهلت رای‌دهی اعضای آکادمی ...

بازیگر سریال های مهران مدیری: کفگیر به ته دیگ خورده است

سعید پیردوست، بازیگر سینما و تلویزیون درباره این روزهای خود و این که در این سال‌ها کمتر فعالیت داشته است، گفت: «هر کسی در هر کاری صعود و افولی دارد برای ما هم شرایطی پیش می‌آید که پر کار هستیم و شرایطی هم هست که نیروهای جوان‌تر می‌آیند و ما کمتر کار می‌کنی ...

حاتمی کیا از منتقد های وابسته!

حاتمی کیا از منتقد تا وابسته!

به گزارش چیزی. یک روزنامه ملی امروز در یک یادداشت از صادق مرزی نوشت: بدون اخیر "ابراهیم حاتمیکیا" بسیاری از اخبار است که ایجاد ارزش اخبار سرگئی توجیه و به بالاترین حد ممکن است. ماده چسبنده و لزج است که کلمات خود را بسیار مهم برای کمتر کسی به خود زحمت داد او در این, در علاوه بر این به ققنوس به دریافت و درک برخی از زبان گفتاری است. اما مگر این کلمات بزرگ چه بود به یک اندازه به آغوش لحظه و حتی به اندازه کدورت ها از سوی دیگر برای تلفن همراه خود را? آیا شما به جز مورد ' "زباله" به عنوان تعریف شده در زبان جدید را بررسی کنید که به اندازه واکنش نسبت به او شکل است ؟ هیچ کس نمی داند که آخرین فیلم ابراهیم حاتمیکیا مانند 2 اثر نمی خانه سابق موسسه سینمایی است؟ آیا کسی شکی در آن داشت که حاتمی‌کیایی که پرکارترین کارگردان دفاع‌مقدسی کشور است خود را مدیون شهدا می‌داند؟ آیا این نخستین‌بار بود که او در قامت یک منتقد به جریان سینمایی ایران شوریده بود؟ اینها و حجم انبوهی از سوالات مشابه همگی یک جواب دارد و آن «خیر» است؛ پس دقیقا چه اتفاقی افتاد که ابراهیم حاتمی‌کیا بار دیگر و این بار در آغاز دهه چهارم فیلمسازی خود باز هم بر سر زبان همگان افتاد و موج جدیدی در تقسیم‌بندی‌های سینمایی ایجاد کرد؟ پاسخ به این سوال قطعا مستلزم آن است که ابتدا به ماهیتی از ابراهیم حاتمی‌کیا بپردازیم که او را همواره در سطح یک کارگردانی کشور، تبدیل به کارگردانی پیشرو و جریان‌ساز کرده است. بیشتر بخوانید: آقا ابراهیم! مرحبا به شرفت فیلم/ تعریف افخمی از فیلم به وقت شام و لاتاری حاتمی‌کیا پیش و بیش از هر چیز «فرزند زمانه» خود بوده است، او همواره سینمایش را به‌جای استانداردهای روشنفکری در معادلات ملموس اجتماعی خود پایه‌گذاری کرده و در همین سطح نیز توقف نداشته است، دوربین سینمای او روایت «حال» بوده با تلنگری به «آینده». در کارنامه سینمایی او اگر 3 فیلم نخست را که سعی در ارائه تصویری عرفانی (نه انتقادی) از جنگ داشته‌اند، کنار بگذاریم، او راوی داستان‌هایی در زمان حال برای تلنگر به آینده بوده است؛ او حال را با ارزش‌هایی که از گذشته به ارث برده به مقام مقایسه می‌کشاند و هشداری به آینده پیش رو می‌دهد و بر همین اساس نیز طبیعی است که او در عین وفاداری به ارزش‌های انقلابی (به جا مانده از گذشته) لبه تیز انتقادات خود را به سوی آینده نشانه می‌گیرد تا توأمان، رویکردی انتقادی و در عین حال انقلابی را نسبت به سوژه‌های متعدد داشته باشد و این چیزی است که از تغییر و تحولات ارزشی جامعه در مسیر توسعه در «آژانس شیشه‌ای» تا مساله‌ای همچون سقط جنین و آینده مناسبات و ارزش‌های خانوادگی در «دعوت» قابل تماشاست. پس چنانکه مشهود است او نماینده موجی انتقادی از سینماست که به‌جای کوباندن «وضع نامطلوب موجود» بر سر «ارزش‌های پیشینی»، مسیری معکوس را طی می‌کند و با کوباندن «ارزش‌ها» بر سر «وضع موجود» هشداری نسبت به دوری این دو از یکدیگر می‌دهد. تمام قهرمانان سینمایی او همیشه شورشی را به نمایندگی از ایده‌آل‌های انقلابی نسبت به وضع غیرانقلابی رهبری می‌کنند. آنها نقد می‌کنند، هشدار می‌دهند، حتی گروگان (شاهد) می‌گیرند اما هیچ تیشه‌ای به ریشه گذشته نمی‌زنند. آنها فرزندان «حال» هست و «آینده»‌ای را تصویر می‌کنند که در آن ارزش‌های به‌جا مانده از «گذشته» روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود، نسبت محافظی که به اختیار می‌خواهد حافظ شخصیت نظام باشد با نسبت بادیگاردی که مزدورانه می‌خواهد از جان یک شخص دفاع کند آخرین موردی بود که در سینمای او تصویر شد. حال با در نظر داشتن چنین پیش‌زمینه‌ای نسبت به موقعیت روایتگری ابراهیم حاتمی‌کیا شاید بهتر بتوانیم به ارزیابی علت خروش اخیر او و موج عظیم بازتاب‌هایش بپردازیم. حاتمی‌کیایی که مطلع نطق خود را بر قید «وابسته بودن» می‌گذارد، کارگردانی است با 3 دهه سابقه فیلمسازی در انتقادی‌ترین سطح آن، او همواره به نقد سیستم می‌پرداخته و حالا می‌گوید به وابستگی به این سیستم افتخار می‌کند و این دقیقا همان تناقض پرسش‌برانگیزی است که حاتمی‌کیا را کماکان در قله سینمای ایران نگه داشته است. او پیشرو جریانی است که نقد می‌کند و حتی گزنده‌ترین زبان را نیز برای این کار انتخاب می‌کند اما نقد را در خدمت بازگرداندن وضع نامطلوب موجود به نظام ارزشی باقیمانده از گذشته (اندیشه‌ها و اصول تغییرناپذیر انقلابی) قرار می‌دهد و بر همین اساس راهی انقلابی-انتقادی را در پیش می‌گیرد که ممیزه او با جریان غربزده سینمای کشور است. اگر آنها نقد می‌کنند، مسیر نقدشان عبور از چیزی است که حاتمی‌کیا را وادار به نقد کردن برای رسیدن به آن می‌کند، آنها نقد می‌کنند تا با پرداختن به وضع موجود ارزش‌ها بی‌اعتبار شوند اما حاتمی‌کیا نقد می‌کند تا وضع موجود را بابت دور شدن از ارزش‌ها بی‌اعتبار جلوه دهد. برای گروهی که وضع موجود را همچون پتکی بر سر ارزش‌ها می‌زنند، «حکومتی» بودن نشانه‌ای از تقید به ارزش‌هاست، پس حتی در دولتی‌ترین فیلم‌های‌شان سعی را بر آن می‌گذارند تا خود را جدا از حکومت معرفی کنند اما برای گروهی که می‌خواهند ارزش‌ها را همچون کاسه آبی بر صورت جامعه مبتلا شده به وضعی نامطلوب بپاشند، «حکومتی» خطاب شدن هرچند با نیت کنایی و مخرب باشد اما منفی جلوه نمی‌کند، چرا که آنان نقد می‌کنند تا حکومت را تقویت کرده باشند. معلوم نیست که واکنش‌ها به سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و چه تاثیراتی بر روند استقبال مردم نسبت به ساخته آخر او می‌گذارد اما آنچه محل شک نیست، آن است که سخنان اخیر حاتمی‌کیا می‌تواند تقسیم‌بندی موجود اما نامشهود میان منتقدان وضع موجود را شفاف‌تر و روشن‌تر از گذشته کند، آنها که نقد می‌کنند تا ارزش‌های به ارث رسیده از گذشته را تعین ببخشند و آنان که نقد می‌کنند تا دیگر ارزشی از گذشته به ارث نرسد. این تقسیم‌بندی سینمایی را می‌توان به غالب تقسیم‌بندی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعمیم داد تا مشاهده کرد که خاستگاه انتقادی منتقدان موجود چه هست، چرا که دیگر تمام جریانات حاکم بر کشور سعی می‌کنند خود را با انتقادات‌شان اعتبار ببخشند و آنچه می‌تواند ممیزه‌ای میان این جریانات انبوه انتقادی باشد، آن است که خاستگاه مطلوب آنان برای انتقاد در کدام سو است.